مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22002 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:47

براي دوري از حسد، غرور و سوء ظن چه كارهايي را بايد انجام داد؟
اولاً، با خود بينديشيد كه حسادت و تكبر دو خصلت زشت و بسيار ناپسند است به همان دليل كه اگر كسي نسبت به شما شك ورزيد و غرور و تكبر نشان داد شما ناراحت شده و از او نفرت پيدا مي كنيد، متقابلاً افرادي كه نسبت به ديگران مهربان و صميمي هستند و براي موفقيت ديگران دل مي سوزانند و با ديدن پيشرفت آنها خوشحال شده و آنها را تشويق مي كنند و فروتني و تواضع دارند، انسان آنها را دوست داشته و از وجود آنها لذت مي برد. ثانياً، انسان بايد به جاي حسد، غبطه را شعار خود كند، چون « حسد يعني سنگ سر راه ديگران انداختن، غبطه يعني سنگ را از سر راه خود برداشتن» در حسادت انسان بخود و ديگران ضرر مي رساند، ولي در غبطه انسان علاوه بر اينكه به ضرر ديگري كار نكرده، بر تلاش و جدّيت خود افزوده، و در حقيقت به نفع خود گام برداشته است. ثالثاً، گاهي انسان تصور مي كند كه با تواضع خود را كوچك كرده است، در حاليكه حقيقت چنين نيست، بلكه با تواضع خود را عزت و رفعت بخشيده است. در حديثي آمده است: {Hتواضعوا رحمكم اللَّه فان التواضع لا يزيد العبد الاعزّاًH} ؛ {Mتواضع كنيد تا خدا شما را مورد رحمت و الطاف خويش قرار دهد و به راستي كه تواضع جز عزت و شرافت براي انسان ببار نمي آوردV}». گاهي با توجه و از روي عمد كاري كنيد كه نشانگر خوشحالي شما نسبت به موفقيت كسي باشد، و رفتاري كه بيانگر تواضع باشد از خود نشان دهيد، و بر آن تمرين و ممارست داشته باشيد. در اين راستا نيز به شما توصيه مي شود كه حتماً به كتب اخلاق مراجعه كنيد از قبيل كيمياي سعادت، اخلاق ناصري، شرح دعاي مكارم الاخلاق از «فلسفي» در دو جلد، و ساير كتب اخلاقي. شناخت بيماري، خود نيمي از درمان است. اگر كسي اين صفت ناپسند را شناخت و معناي آن را دانست، در صدد معالجه آن برخواهد آمد و در اين راه، توفيق خواهد يافت. اما راه هاي مبارزه: الف) مطالعه آيات و اخباري كه در مذمت سوء ظن آمده است. براي اين منظور به كتاب هاي اخلاقي معرفي شده در بالا مراجعه فرماييد. ب ) هرگاه به كسي سوء ظن پيدا كرديد، در عمل هيچ تأثير و نقشي به آن ندهيد؛ بلكه سعي كنيد با فرد مورد سوء ظن، رفتاري آميخته با حسن ظن داشته باشيد. در اين صورت اين خوي ناپسند، ضعيف شده و از بين خواهد رفت. ج ) هرگاه كه مورد حمله سوء ظن واقع شديد، به خدا پناه ببريد و با استعاذه و استغفار، از او مدد بطلبيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.